De Pride periode is weer aangebroken en overal zie je kleurrijke vieringen van diversiteit. Komende zaterdag staat de wereldberoemde botenparade in Amsterdam gepland, waar mensen van allerlei achtergronden samenkomen. Het is een feest waarin we gezamenlijk vieren dat we allemaal anders zijn, maar ook allemaal gelijk. De steun van bedrijven aan de LGBTQ+ community is overweldigend, zichtbaar door de vele regenboogvlaggen en marketinguitingen. Toch is er elk jaar discussie over ‘pink washing’, wat deels terecht is.
Welk merk viel mij het meeste op? Dat was McDonald’s, een Amerikaanse fastfoodketen die ik altijd als heel traditioneel zag. Maar ik werd verrast, want niets bleek minder waar. In 2022 lanceerden ze een commercial over een vakantieliefde tussen twee meiden op Texel. Dat verbaasde me enorm. Het draaide niet langer om de smaak van hun burgers en frietjes, maar om een vakantieliefde. Eindelijk, dacht ik. Intrigerend genoeg ben ik in de geschiedenis van het conservatieve McDonald’s gedoken, en ik ontdekte dat ze al 13 jaar geleden, in 2010, hun eerste gay commercial in Frankrijk ontwikkelden. In 2016 volgde Taiwan, in 2022 Nederland en Amerika, en dit jaar zijn de Filipijnen aan de beurt. Een welgemeend ‘goed gedaan’ aan de creatieve directors!
Ook ik heb mijn branding aangepast naar de regenboogkleuren, hoewel ik geen frietjes of burgers verkoop. Als recruiter geloof ik in gelijke kansen voor elke kandidaat, ongeacht hun achtergrond. Maar ik ben ook een onderdeel van de LGBTQ+ community en vind het belangrijk om zichtbaar te zijn. Het vieren van onze diversiteit betekent niet dat we verschillen negeren, maar juist omarmen. Het gaat om acceptatie en het bieden van gelijke kansen, ongeacht iemands gender, seksuele voorkeur, ras, kleur of leeftijd.
We moeten erkennen dat we allemaal anders zijn, met unieke talenten, ervaringen en achtergronden. Maar tegelijkertijd zijn we allemaal gelijkwaardig en verdienen we dezelfde kansen op de arbeidsmarkt. Werkgevers moeten diversiteit omarmen en actief streven naar inclusieve werving en selectieprocedures. Dit vraagt om bewustwording en het doorbreken van vooroordelen.
Laten we deze Pride periode aangrijpen om te reflecteren op onze eigen rol op de arbeidsmarkt. Laten we streven naar een regenboog van diversiteit op de werkvloer, waarin iedereen zich vertegenwoordigd voelt en de ruimte krijgt om te groeien en te bloeien.
Ik had mijn vooroordeel klaar voor McDonald’s en bleek het mis te hebben. Wat een klein beetje aandacht en tijd wel niet oplevert.
Happy Pride!